Logo La Inthonkaew
Autor La Inthonkaew

La Inthonkaew

Dovolte mi, abych Vám představil dílo naivistické a art brut malířky La Inthonkaew.

La se narodila v malé vesničce na kraji džungle v centrálním Thajsku 20. srpna 1981.  Má thajské občanství, ale její předkové pocházeli také z Barmy, Laosu a Číny.  Její tatínek byl šaman, strýc byl proslulý buddhistický mnich uctívaný pro své zázračné schopnosti a ženy v její rodině byly tradičně porodní báby. 

Do školy La chodila pouze čtyři roky, přičemž do centra vesnice dojížděla z rodné farmy na hřbetě svého oblíbeného vodního buvola a ze školy vždy utekla oknem před koncem vyučování. Po tragické smrti otce se rodina rozpadla a v jedenácti letech se La ocitla sama s dvěma malými bratry, o které se musela starat, a přitom je i sebe živila v džungli jako lovkyně a sběračka, aby přežili. Později La prošla řadou manuálních zaměstnání – pracovala např. jako dělnice na stavbě, kuchařka, uklízečka, masérka a pronajímatelka slunečníků na pláži.  La má tři děti, přičemž první dceru porodila, když jí bylo patnáct, a ve třiatřiceti už byla dvojnásobnou babičkou.  V roce 2004, když byla na návštěvě u rodiny na Phuketu, málem zahynula při tsunami, avšak tento traumatický zážitek v ní zároveň naplno otevřel její malířské schopnosti. 

La začala malovat už v dětství stráveném na thajském venkově, kdy si sama vyráběla barvy z bláta a rostlin.  Nikdy se jí nedostalo žádného výtvarného školení a nikdy ji nezajímalo dílo jiných malířů ani malířství jako takové.  Před zhruba sedmi lety však začala na podnět svého nového přítele malovat olejem na plátno a tato technika se stala od té doby až do současnosti jejím oblíbeným médiem. 

La maluje s posedlostí a často vytvoří několik obrazů během jednoho dne.  Lze v nich spatřit reálie české i thajské a občas je v nich i náznak šamanských vhledů do jiných dimenzí reality.  V její tvorbě se kromě lidí objevují zvířata, houby a rostliny, neustále se vrací ke svým autoportrétům.  Ráda maluje ve své kuchyni, usazená thajským tradičním způsobem na zemi.  Často maluje pozdě v noci, protože tvrdí, že se nikdy nebyla schopná přizpůsobit středoevropskému času. 

Do současnosti La namalovala již více než dvě stě obrazů.  Doposud měla v Praze pět výstav.

Ondřej Sekanina, 2017